سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان
معاونت آمار و اطلاعات
اجرای فعالیتهای آماری در کشور دارای قدمت طولانی بوده و طی سالههای گذشته با تغییراتی در جایگاه نهاد رسمی آماری کشور در دستگاهها و وزارتخانههای مختلف، هماکنون تحت عنوان مرکز آمار ایران ذیل نظر سازمان برنامهوبودجه کشور ایفای وظیفه مینماید. در سال 1353 قانون تأسیس مرکز آمار ایران با توجه به شرایط، مورد بازنگری قرار گرفت. تا قبل از سال 1360 مرکز آمار ایران در مناطق مختلف کشور دارای مناطق آماری بود و درواقع این مناطق بازوی اجرایی مرکز آمار ایران بود. از سال ۱۳۶۰ به استناد مفاد لایحه قانونی مورخ 15 /04/۱۳۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، ادغام مناطق آماری در دفاتر برنامهوبودجه مطرح و عنوان دفاتر برنامهوبودجه هم به سازمان برنامهوبودجه تغییر یافت. در حال حاضر معاونت آمار و اطلاعات استان ذیل سازمان برنامهوبودجه هر استان درزمینهی تولید آمار و اطلاعات و اجرای طرحهای آماری و سرشماریها و تولید اطلاعات مکانی و… فعالیت مینماید.
معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامهوبودجه استان گیلان با ایجاد سامانه مدیریت آمار و اطلاعات استان گیلان از سال 1393 بر آن شد تا در حوزه جمعآوری، تولید و انتشار عمومی آمار و اطلاعات ثبتی و رسمی دستگاههای اجرایی و انتشار طرحهای آماری و سرشماریها از طریق مکانیزه نمودن این فرایند، سیستمی طراحی نماید که بتواند ضمن حذف کاغذ از چرخه جمعآوری و انتشار دادههای آماری و با افزایش ضریب صحت و دقت آمارهای تولیدی، تأمین نیازهای حرفهای سازمانی و کاربران مختلف برحسب سطوح مختلف اعم از مدیران، تصمیم گیران، محققان و … را فراهم نماید.
.
در این راستا بررسی و مطالعه سیستمهای نرمافزاری موجود در کشور برای تأمین این اهداف صورت گرفت و درنهایت با عنایت به ظرفیت استان در حوزه تولید نرمافزارهای دانشبنیان و همچنین بهمنظور اعتلای جوانان صاحب اندیشه و نخبه استان گیلان، انجام این مهم توسط فرزندان نیکسیرت این سرزمین به انجام رسید و سامانه آمار و اطلاعات نوین آریا (ساوانا) طراحی گردید.
پایگاه موردنظر یکی از پایگاههای منحصربهفرد تلقی میشود و حاصل تلاش، همفکری و تعامل سازنده و همافزایی همکاران و متخصصین شرکت فاوانا و مشاورههای آماری گروه کارشناسان مجرب معاونت آمار و اطلاعات و IT سازمان برنامهوبودجه استان گیلان و گروهی از کارشناسان توانمند حوزه آمار و اطلاعات برخی از دستگاههای اجرایی استان بوده است.
پایگاه آمار و اطلاعات استان گیلان یک سیستم جهت پوشش کامل فرآیندهای آماری از قبیل مکانیزه کردن تولید، جمعآوری و انتشار، آمارهای ثبتی، تجمیع، تحلیل و انتشار گزارشها و نمودارها به روش هوشمند، بهمنظور پیادهسازی و عملیاتیسازی یک سیستم آماری فراگیر فیمابین سه رأس اصلی این فرایند یعنی معاونت آمار و اطلاعات سازمان، دستگاههای تولیدکننده آمار و اطلاعات ثبتی و مخاطبین آمار و اطلاعات نظیر مدیران، تصمیم گیران، محققان و اندیشمندان وکابران عمومی دیگر است.
از دیگر ویژگی مهم این نرمافزار آن است که این نرمافزار بهگونهای طراحیشده که برای هرگونه طراحی فرمها و جداول آماری، گزارش، داشبورد و سایر موارد موردنیاز به متخصص یا کد نویسی رایانهای نیاز نداشته و با آموزشی کوتاهمدت برای مدیریت تولید داده و جمعآوری آمار و اطلاعات هر سازمانها، نهادها و شرکتهای خصوصی بکار گرفته شود.
جهت راهاندازی این سامانه دو فاز در نظر گرفته شد:
در فاز نخست طراحیهای موردنیاز جهت مکانیزمهای جمعآوری از قبیل طراحی جداول خام آماری، جداول خام اطلاعاتی و فرمهای اطلاعاتی (e_form’s)، اعتبار سنجی، پرس و جوی پیشرفته و تولید گزارشهای پویا، طراحی نمودار و داشبوردهای اطلاعاتی مدنظر قرار گرفت که به لطف خداوند سبحان پس از انجام مراحل آزمایشی و اخذ تأییدیههای مختلف هماینک بخش اعظمی از جمعآوری اطلاعات موردنیاز از طریق دستگاههای اجرایی از طریق اتصال به این سامانه در حال جمعآوری و تولید است.
در فاز دوم انتشار اطلاعات و گزارشهای آماری در حوزههای مختلف، بهصورت دادههای خام یا تجمیع شده، در قالب فایلهای اکسل و pdf تهیه گردیدو از طریق سایت موجود که به حول و قوه الهی دسترسی آن برای عموم کاربران فراهم شده است.
برای دریافت اطلاعات تکمیلی اینجا را کلیک کنید.